יום חמישי, 6 בספטמבר 2012

נציג חדש בהיכל התהילה אומר - שיקגו תגיע לפלייאוף

סם סמית', העיתונאי הקרוב ביותר לשיקגו בולס מעידן ג'ורדן ועד היום, ייכנס היום בלילה להיכל התהילה. לקראת האירוע הוא התראיין פעם נוספת לבלוגובולס באשר למצב הקבוצה בסיום עונת המלפפונים.


השם ספרינגפילד מוכר לנו בעיקר מסדרת האנימציה המפורסמת ביותר - משפחת סימפסון. במציאות, בעיר הנמצאת במחוז מסצ'וסטס נמצא המשכן של היכל התהילה של הכדורסל על-שם ג'יימס נייסמית', מייסד הענף שכולנו אוהבים. היום בלילה יתחיל פסטיבל הכניסה השנתי להיכל התהילה. בין בוגרי מחזור 2012 יעלו לדוכן הנאומים גם שלושה נציגים של שיקגו בולס: פט וויליאמס, המנהל הספורטיבי וסגן הנשיא בין השנים 1969 ל-1973; צ'ט ווקר, פורוורד אמריקאי מצויין שהצטיין במדי הבולס; הנציג השלישי והאחרון הוא סם סמית', אחד מעיתונאי הספורט הוותיקים והמוערכים באמריקה. סמית' מייצג את הבולס ולא רק את העיר מכיוון שבארבע השנים האחרונות הוא עובד רשמי של המועדון ומנהל את הבלוג באתר האינטרנט של הקבוצה.

סמית' עצמו, בענווה ובפרגון, פרסם השבוע טור ארוך המשבח את פט וויליאמס, שותפו לכניסה להיכל התהילה. מאמר מומלץ על האיש שלקח את הבולס במצב קשה (הרצון לעזוב את שיקגו היה "על השולחן", היציעים היו ריקים, הקבוצה לא הצליחה להתקדם מקצועית). סמית' כינה את וויליאמס 'המושיע של הספורט המקצועי בשיקגו', תיאור שנשמע לרבים מאיתנו מוגזם, אבל הוא כנראה לא חוטא לאמת. לקריאה לחצו פהסמית' אמנם הצטנע, אבל Bulls.com יודע להביע הערכה לאדם ולפועלו. האתר הרשמי פרסם שלל כתבות על סמית' לרגל האירוע, לרבות ראיון עם ידידו משכבר הימים, המאמן האגדי, פיל ג'קסון. 


מי אתה סם סמית'?



שמואל (סם) פריצקר סמית', עיתונאי יהודי, נולד ב-24 בינואר 1948 בברוקלין, ניו יורק. סבא שלו היה רב אורטודוקסי בקייב עד שהמשפחה גורשה לארה"ב בשנות ה-20 של המאה הקודמת. ההורים שלו, בטי ולאון, שלחו אותו לבית ספר עברי בניו יורק, שם למד במשך חמש שנים. בגיל צעיר נחשף לעבודה קשה - אביו עבד מסביב לשעון, וסם עבד כבר מגיל 11, כמחלק עיתונים. האהבה הראשונה שלו לספורט הייתה דווקא לענף הבייסבול, אבל "מחלת הספורט" עטפה אותו מכל הכיוונים. הוא התחיל את הקשר שלו עם עולם הכתיבה במקרה, אבל אהב את זה למן הרגע הראשון. האוניברסיטה שלו (פייס) שכרה את שירותיו של פרופסור מבית הספר לעיתונות באוניברסיטת קולומביה היוקרתית על מנת שיבקר את העריכה של סמית', מהלך שהתברר כחיובי עבור הסטודנט הצעיר. "זו הייתה הפעם הראשונה בחיי שמישהו אמר משהו חיובי על דבר אקדמי שעשיתי" אמר סמית' לאתר הרשמי באשר לתגובות של אותו פרופסור - מלווין מנצ'ר. "הבנתי שאולי אני יכול לעשות את זה (לכתוב - א.ש)".
לקח זמן עד שסמית' הצליח למצוא את מקומו בתקשורת. תחילה הוא עבד בתחום ההתמחות האקדמית שלו (ראיית חשבון), ולאחר מכן הגיעה מלחמת וייטנאם, במסגרתה גויס לצבא האמריקאי. בתקופת השירות הכיר בחורה בשם קייטלין. כעבור שנה, ב-1976, הצמד התחתן.

רק בשנת 1979 הפך סמית' לעיתונאי. הוא הועסק על-ידי השיקגו טריביון כדי לסקר את הפוליטיקה המקומית ואת עולם העסקים. אחרי שנתיים מונה סמית' לכותב הטורים הראשי במדור העסקים. "שנאתי עסקים, זו הסיבה שבגללה הייתי עיתונאי", נזכר סמית' בראיון לאתר הרשמי. "אבל הוא (עורך המדור - א.ש) התעקש, זה היה למעשה קידום וחשבתי שאני יכול לעשות את זה. זה היה אסון, נורא. תיעבתי את זה. החוויה הרעה היחידה שלי בעיתונות". אחרי שנה גם מערכת העיתון התייאשה, אבל כדי לא לפגוע בסמית' לא רצו להחזירו לתפקיד הקודם (ולבטל את הקידום). סמית' רצה לעסוק בספורט, עמדה שלא הייתה פנויה, ולכן נשלח למגזין השבועי של הטריביון. במסגרת עבודתו הכיר מקרוב את מאמנה של אולבני פטרונס דאז, פיל ג'קסון. בין השניים התפתחו קשרי ידידות קרובים הנמשכים עד עצם היום הזה. השבוע אמר פיל ג'קסון לאתר הרשמי של הבולס את הדברים הבאים: "יש לסמית' גישה מעריכה בפנייה לשחקנים, אני חושב שהם מכבדים את זה. הוא לא בחור שינסה להשיג ציטוטי "תפסתי אותך!" ברגע של חולשה. ישנו כבוד בין עיתונאים מקצועיים לבין שחקנים שהשחקנים מזהים. אני חושב שהקולגות של סמית' מזהים את זה גם. יש לו חוש הומור טוב, ואני חושב שכל הדברים הללו הפכו אותו לעיתונאי פופולרי". 


סמית' ככתב צעיר (Bulls.com)
סמית' התחיל לסקר את שיקגו בולס בשנת 1987. כעבור ארבע שנים, כמקורב למועדון ובעל חושים חדים, הוא זיהה סיפור גדול. ככה החלה כתיבת הספר המצליח שלו, "החוקים של ג'ורדן", ספר שסיקר את ההתנהלות של הכוכב וההשפעה שלו על הקבוצה במהלך עונת האליפות הראשונה של הבולס (1990/1). הספר הפך לאחד מספרי הספורט המצליחים מאז ומעולם. ספר שנוי במחלוקת שהאיר בצורה שונה את מייקל ג'ורדן, שהוזכר עד אז כאתלט מוכשר ושחקן מחונן. בגילוי עיתונאי יפה, סמית' הביא לידי הקוראים הזדמנות לראות את הצד האנושי של השחקים, הצדדים שמאחורי הקלעים, הבעיות החברתיות בתוך מערכת כל-כך יוקרתית. סמית' סיקר את הבולס לאורך כל התקופה הזוהרת של המועדון. הוא הפך ליותר מעוד עיתונאי מקומי שמסקר את הקבוצה, ולמעשה נכנס לתוך המערכת. באוקטובר 2008 נשכר על-ידי הבולס בלעדית כדי לכתוב טורים ולהשיב לשאלות הקוראים. 

היום, אחרי יותר מ-25 שנים בענף הכדורסל, יוכר סם סמית' כחבר מחזור 2012 של היכל התהילה ע"ש ג'יימס נייסמית', היכן שהגדולים ביותר נשאו נאומים מרגשים. 


ראיון של הבלוגובולס עם סמית'


לרגל הכניסה של סמית' ל-HALL OF FAME ועל מנת להפיג את השיממון הקיים סביב הקבוצה, שלחנו לסמית' מספר שאלות וזכינו לתשובות מעניינות. "אני מצפה משיקגו להגיע לפלייאוף. יש לה את אחד מעשרת הסנטרים הטובים בליגה, אחד מעשרת הסמול-פורוורדים הטובים בליגה ואחד מ-15 הפאוור-פורוורדים הטובים בליגה. היינריך הוא רכז איכותי. הם צריכים לנצח לפחות 45 משחקים". סמית' התייחס גם למצבו של דריק רוז, כשאמר ש"הוא מתקדם היטב ועובד קשה מאוד. רוז מצפה לשחק העונה, וכך גם שיקגו, אבל אי אפשר לדעת מתי יוכל לחזור למגרשים. אולי בסוף פברואר או מרץ. אישית, הייתי מעדיף שיחזור רק כשיהיה כשיר לחלוטין. כרגע, כל האינדיקציות מראות שהוא יוכל לחזור לשחק העונה". לפי סמית', אין ספק לגבי זהות המחליף של דריק רוז בחמישייה. "היינריך יהיה הרכז הפותח. הוא כבר עשה זאת במספר קבוצות, ומהווה תוספת טובה לקבוצה". 

לפני שלושה שבועות אמר הבעלים של הבולס, ג'רי ריינסדורף, שהספסל החדש יכול להיות טוב יותר מה-Bench Mob של השנתיים האחרונות. "החבר'ה הקודמים היו טובים, אבל הספסל היה אוברייטד בגלל ששיחקו לצד רוז. הבולס הביאו מחליפים טובים. הם אמנם יחסרו את אשיק, אבל ג'ימי באטלר אמור להיות שדרוג. בנוסף, למעט קבוצות בליגה יש ספסל איכותי. קשה להשוות, אבל הם לא יפסידו תרומה גדולה מהספסל החדש". סמית' התעכב על באטלר, שמושך את הציפיות של כל הסובבים - "באטלר יכנס לנעליים של רוני ברואר, אני חושב שהוא יתרום יותר ממנו בהתקפה". הספסל של שיקגו עזר לה להיות קבוצת ההגנה הטובה בליגה בעונה שעברה, אבל סמית' לא חושב ששיקגו תיפגע בצד הזה של המגרש. "עדיין יש להם את נואה ודנג, שני שחקני ההגנה הטובים בקבוצה. היינריך שומר טוב יותר מרוז. ההגנה צריכה להיות כמו בעונה שעברה, אם לא טובה יותר מכיוון שגיבסון יקבל יותר דקות. מיאמי זכתה באליפות עם סנטר קטן, אז שיקגו תוכל להסתדר עם גיבסון כסנטר מחליף ומוחמד רק כתעודת ביטוח". 



לא לכל המצטרפים צפויה עונה קלה לפי סמית'. מרקיז טיג, הרוקי של הבולס, הציג יכולת מאכזבת בלאס וגאס, אבל סמית' לא חושב שזה מה שימנע ממנו להיות ברוטציה. "טיג כנראה לא ישחק הרבה בגלל שת'יבודו לא משתמש ברוק'יס. אשיק לא שיחק הרבה בשנה הראשונה שלו, וכך גם באטלר בעונה שעברה. מה שקרה בליגת הקיץ לא רלוונטי".
לסיום, שאלנו את סמית' האם שיקגו הייתה צריכה לעשות יותר בקיץ הזה, אולי לנסות להילחם על דווייט האוורד? "אולי, אבל אתה מוגבל כאשר אתה מאבד את ה-MVP שלך. אין לך הזדמנויות לבצע עסקאות או החתמות כאשר אתה משלם לשחקן 16 מיליון דולר והוא אפילו לא משחק. ללכת על האוורד היה עלול להיות מהלך מסוכן עבור הבולס, כיוון שהוא לא רוצה לשחק בשיקגו. אני לא מאמין שהיה סיכוי שיצליחו לשכנע אותו להישאר. במקרה כזה שיקגו הייתה נתקעת בלי אפשרות לצרף כוכב נוסף לאחר החזרה של רוז. אתה לא יכול לכוון לאליפות בלי רוז, אז למה לבזבז את הנכסים שלך בניסיון כזה? אני מעדיף לחכות לחזרה של רוז. בנוסף, אני לא יודע כמה הם יכלו לעשות יותר, בכל זאת צירפו שישה שחקנים חדשים לסגל". אחד מהנכסים אליהם מתכוון סמית' הוא לואול דנג שסוחב פציעה בכף ידו אבל החליט שלא לעבוד ניתוח בפגרה הזו. "דנג אמר שהוא יכול לשחק לאורך העונה כולה, ואנחנו כבר נראה אם הוא יוכל. אף אחד לא יודע בוודאות, למרות שהוא מעיד שינסה. שיקגו לא רצתה שדנג ישתתף באולימפיאדה, אבל הוא בכל זאת שיחק. אני אישית חושב שהוא לקח את ההחלטה הנכונה. אגב, הרבה קבוצות לא רוצות שהשחקנים שלהן ישתתפו במשחקים בינלאומיים והם משחקים בכל זאת".


אפרופו לואול דנג, קיבלנו עכשיו, חם מהתנור, איור נהדר של לואול דנג על-ידי אביב אזורי.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תוויות

בלוגובולס (55) דריק רוז (26) לואול דנג (16) טום ת'יבודו (15) סגל הקבוצה (13) פרויקט סיכום עונה (13) ג'ון לוקאס (12) סי ג'יי ווטסון (12) ג'ואקים נואה (11) ג'ימי באטלר (11) מרקיז טיג (10) עומר אשיק (10) קייל קורבר (10) גאר פורמן (9) חדשות (9) סיכום שבוע (9) רוני ברואר (9) ריצ'ארד ריפ המילטון (9) טאג' גיבסון (8) קרלוס בוזר (8) דטרויט פיסטונס (6) סם סמית' (6) קירק היינריך (6) בראיין סקאלבריני (5) לאס וגאס (5) מייק ג'יימס (5) נאזי מוחמד (5) פרויקט פתיחת עונה (5) ולדימיר ראדמנוביץ' (4) מייקל ג'ורדן (4) ניו יורק ניקס (4) נייט רובינסון (4) אביב אזורי (3) אדריאן גריפין (3) לברון ג'יימס (3) מרקו בלינלי (3) פט וויליאמס (3) פיל ג'קסון (3) צ'ט ווקר (3) קיי סי ג'ונסון (3) ג'רי ריינסדורף (2) דוויין וויד (2) היסטוריה (2) מיאמי היט (2) מלקולם תומאס (2) שיקגו בולס (2) אריק ספולסטרה (1) בני השור (1) בראיין הייגן (1) דני שלסמן (1) דניס קית' רודמן (1) נוסטלגיה (1) סאן אנטוניו ספרס (1) סקוטי פיפן (1) פילדלפיה 76' (1) קארל מאלון (1) ריבאונד (1) שונות (1)